5 take-aways uit de ontbijtsessie met Mark Groot Wassink.

Eerder kwamen we met zo’n 12 Sustainability professionals samen in Utrecht bij ons Q&A netwerk event. Deze keer konden genodigden al hun vragen stellen aan Mark Groot Wassink.

Mark Groot Wassink heeft een achtergrond in geografie en bedrijfskunde en helpt het bedrijfsleven verduurzamen. Zijn praktische aanpak en vermogen om weerstand te overwinnen resulteerden in succesvolle projecten bij onder andere Royal Auping en Roetz-Bikes. Met zijn inspirerende en samenwerkingsgerichte stijl motiveert hij organisaties om met concrete acties een duurzame toekomst te creëren.

1. Prototype eerst, praat daarna

In plaats van alleen over duurzaamheid en circulariteit te praten, laat je het zien. Begin met een tastbaar prototype (zoals een circulaire fiets of matras) dat als bewijs dient dat een nieuwe aanpak werkt. Zo krijg je afdelingen makkelijker mee.

2. Weerstand overwin je met actie

Verandering brengt van nature weerstand met zich mee. Het helpt dan om te luisteren en goed door te vragen. Ook hier zag Mark dat het helpt om je prototype in actie te laten zien. Het scepticisme schuift dan vaak opzij en men raakt sneller overtuigd.

3. Werk samen met de juiste ‘believers’

Begin met een klein team van mensen die in jouw visie geloven. Door samen te experimenteren en te leren, bouw je aan draagvlak en kun je later met de eerste resultaten het gesprek aangaan met een bredere groep.

4. Durf te experimenteren en leer van fouten

De eerste iteraties (zoals de eerste Tesla of je eerste pannenkoek) zijn vaak niet perfect. Het is belangrijk om fouten te omarmen, bij te leren en iteratief te verbeteren. Dit experimentele proces is essentieel voor echte innovatie.

5. Communiceer helder en raak de kernwaarden

Gebruik begrijpelijke taal en focus op wat voor de consument echt belangrijk is (zoals comfort of veiligheid). Laat technische details even voor wat ze zijn, en vertel een verhaal dat mensen écht begrijpen en aanspreekt. Duurzaamheid is mooi meegenomen, maar meestal niet waarom iets in eerste instantie wordt gekocht.

Wil je deelnemen aan een van onze Q&A-ontbijtsessies?

Bekijk onze agenda voor de eerstvolgende sessie en meld je aan via training@wearerobin.nl om een uitnodiging te ontvangen!