5 take-aways uit de ontbijtsessie met Harald Tepper.

“Waarom hadden we ook alweer bedacht dat het een ontbijtsessie moest zijn?” Dit dachten we toen we al om 7:30 de tafel dekten voor de Q&A-sessie. Maar achteraf waren we weer net zo enthousiast als de vorige keer. Met 10 Sustainability professionals begonnen we de dag met een vliegende start!

Dit keer hadden we Harald Tepper te gast. Hij is senior Director Sustainability bij Philips en richt zich op Circulariteit, Ecodesign en ESG-transformatie. De volgende vijf take aways hebben wij meegenomen uit de sessie:

1. Communicatie is key!

Om mensen mee te krijgen is een droog corporate verhaal niet voldoende. Maak voor hen echt inzichtelijk wat een verandering voor hen betekent. Dus: breng de belangrijkste stakeholdergroepen in kaart en bouw voor elk van hen een verhaal.

2. Bouw een community

Het is een grote uitdagingen om de juiste mensen bij elkaar te krijgen. Bij Phillips leiden ze in leiderschapsprogramma’s ambassadeurs op. Via een infrastructuur hebben zij en andere enthousiastelingen contact. Deze infrastructuur bestaat uit zowel grote groepen (de duurzaamheidsgroep bestaat uit 10% van de gehele organisatie, hoewel niet iedereen even actief is) als kleine specifieke groepen (die bijvoorbeeld nadenken over bio bases plastics in scheerapparaten).

3. Laat het los, maar niet teveel

Het is goed dat deze groepen organisch opereren, maar het moet niet te chaotisch worden. Zorg dus voor goede moderators die sturen op de verschillende doelstellingen. Maar dat niet alleen: de groepen hebben ook “water” nodig, oftewel: informatie (zoals best practices) waarmee ze verder kunnen groeien. En vergeet niet om ook te luisteren naar deze groepen: welke ideeën leven er en tegen welke obstakels lopen zij op? Jij kan hen mogelijk helpen door deze obstakels weg te nemen.

4. Doe wat met geleerde lessen

Pilots zijn heel belangrijk om te achterhalen wat wel en niet werkt. Het is essentieel dat de geleerde lessen breed worden verankerd. Dus: vertaal wat je hebt geleerd naar de guidelines voor het gehele bedrijf, zodat iedereen ermee aan de slag gaat.

5. Krijg mensen mee met emoties

Het is nuttig om alle feiten en data paraat te hebben om mensen mee te krijgen. Maar gebruik ook emotie. Harald vertelde dat hij bijvoorbeeld het MT had meegenomen naar een museum met kunstinstallaties, waarbij ze na afloop reflectievragen moesten beantwoorden. Dit soort activiteiten zijn vooral moeilijk in een online setting, maar niet onmogelijk. Zo vertelde Harald dat ze een online sessie een keer hadden geopend met een meditatie. Het was spannend, maar een succes. En zelfs zoiets kleins als een plaatje van de natuur toevoegen aan een powerpoint kan al helpen.

Wil je deelnemen aan een van onze Q&A-ontbijtsessies?

Bekijk onze agenda voor de eerstvolgende sessie en meld je aan via training@wearerobin.nl om een uitnodiging te ontvangen!