3 lessen van Maloes van den Berg.

Zit je als doorgewinterde sustainability expert ook vaak met die ene vraag: hoe maak je van duurzaamheid écht een strategisch fundament in plaats van een ‘nice-to-have’? Marloes van den Berg (Chief Sustainability Officer bij Jaarbeurs) gaf onlangs een helder inkijkje in hoe zij dit aanpakken binnen hun grote, complexe organisatie. Een inspirerende lunchsessie!

1. De baas aan tafel: governance en leiderschap.

De basis bij de Jaarbeurs? Duurzaamheid is één van de drie strategische pijlers én een directiefunctie die direct aan de CEO rapporteert. Duidelijker kan niet: het is een primaire bedrijfsdoelstelling.

Deze focus zie je terug in de sturing:

  • Minimaal één van de vier bedrijfsdoelen moet duurzaamheid raken.
  • Ze hebben een Impactteam met lijnmanagers (horeca, facilitair, etc.) dat gezamenlijk de KPI’s draagt. Weg met dat ‘silo-denken’!

2. De cultuurkraak: Verankering van binnenuit.

Structuur aanbrengen is één ding; het laten léven in de organisatie is vaak de grootste klus. Marloes gaf eerlijk toe: cultuurverandering kost tijd en roept weerstand op, zeker bij Sales, waar de spanning tussen duurzaamheid en budget het hardst speelt.

Om dit aan te pakken, investeren ze breed:

  • Het zit in de Jaarbeurs Academie (onboarding en training).
  • Ze faciliteren medewerkers-initiatieven (intrinsieke motivatie!) en doen jaarlijks vrijwilligerswerk.
  • De nieuwe generatie eist simpelweg purpose — daar moet je op inspelen.

3. Laat Je Succes Zien: Storytelling!

Marloes vertelde dat, ondanks het winnen van awards en veel bereikte doelen, de communicatie nog te beperkt is. Storytelling is cruciaal, zowel intern als extern, om successen te delen en de cultuur te voeden. De uitdaging? Die delicate balans: zichtbaar zijn zonder in de greenwashing-val te trappen.

 

Ook een keer een sessie bijwonen? Meld je dan onderin aan voor onze nieuwsbrief, zodat je niets mist.