De uitdaging van Anne.
Voor Anne (geanonimiseerd) is haar rol als duurzaamheidsmanager een nevenfunctie. Vanuit haar eigen motivatie en een algemene ambitie van het bedrijf om te verduurzamen, bedenkt ze stappen die haar organisatie kan nemen. Dit kan letterlijk over alles gaan, van de selectie van leveranciers tot het aanpassen van processen of opstellen van rapportages. De intrinsieke motivatie om een verschil te maken is enorm.
Ze kwam bij ons met een leervraag rondom de weerstand die ze ervaart: “Voor eigenlijk alle acties heb ik andere afdelingen nodig om me te ondersteunen, of dit zelfs volledig door te voeren in opdracht van mij. Hierbij ervaar ik best vaak weerstand.”
Die weerstand kent verschillende vormen. Zelden werkt iemand haar expliciet tegen. De ambitie om te verduurzamen wordt op abstract niveau door vrijwel alle collega’s gedeeld. De weerstand is dus subtieler. Een aantal citaten:
- “Ik word niet altijd serieus genomen omdat het geen full-time functie betreft”
- “Het is niet zozeer dat mensen niet willen meewerken, maar het krijgt nooit prioriteit. Ik blijf maar herinneren en opvolgen. Men ziet het als optioneel.”
- “Op managementniveau mag ik weliswaar een aantal doelen stellen, maar tot op heden zijn er altijd andere prioriteiten die zwaarder wegen. En er spelen veel zaken waar ik nauwelijks bij betrokken wordt, maar later wel mee te maken krijg.”
Zo hebben we dit vraagstuk aangepakt.
We hebben dit vraagstuk via twee lijnen aangepakt.
Ten eerste is er het stuk dat gaat over Annes eigen motivatie en stijl in deze processen. Een andere deelnemer noemde het in een vergelijkbare situatie een kwestie van ‘vooruit struikelen’ en dat is niet altijd even leuk. Het delen van ervaringen met andere deelnemers én een aantal concrete tools helpen om de energie vast te houden. Zie ook het blog over Mindset.
Het andere stuk ging over de as van het veranderproces bij deze organisatie. Hiervoor hebben we het verandermodel van Kotter erbij gepakt:
Door samen dit model te bespreken, werd al gauw duidelijk dat er binnen de organisatie nog geen vruchtbaar klimaat voor verandering bestond.
Samen stelden we een plan op om het gevoel van noodzaak te versterken: in eerste instantie bij het MT, maar al snel daarna bij de rest van het bedrijf. Dit kan op verschillende manieren, soms door te hameren op wetgeving, soms via workshops (zoals de VR workshop EARTH FROM SPACE®) en liefst allebei.
Ook het leidende team had nog niet voldoende vorm gekregen. In feite lag alles nu bij Anne en was de ondersteuning daarbuiten onvoorspelbaar. Dit gaat in de eerste instantie om het MT, maar we hebben haar ook aangespoord breder binnen het bedrijf ambassadeurs te gaan werven.
En tenslotte: het is aanzienlijk makkelijker om mensen in de actiestand te krijgen met een duidelijke visie en strategie, waar de dingen logisch met elkaar samenhangen. Anders voelt het toch een beetje als los zand, wat in zichzelf weer weerstand oproept. Een mooi instrument hiervoor is het opstellen van een impact matrix, zie bijvoorbeeld dit LinkedIn bericht.
Vergelijkbare vraag als Anne?
Loop jij met vergelijkbare vragen rond? Dan ben je niet de enige.
Neem contact op voor advies of kijk eens naar onze trainingen.